Masjid Ahmad bin Thulun Dibangun Dimasa Dinasti Thuluniyah


Islamoderat.com ~ Masjid Ibnu Tulun atau Masjid al-Maydan / مسجد أحمد بن طولون‎ adalah masjid yang berada di kota Kairo Mesir. Masjid Ibnu Tulun dibangun pada tahun 876-879 dimasa pemerintahan Ahmad Ibn Tulun, penguasa Mesir pertama dari dinasti Ibnu Tulun / الدولة الطولونية yang berkuasa di Mesir selama 135 tahun.

Masjid yang sudah berumur ratusan tahun namun cukup terawat baik ini menjadi salah satu peninggalan masa kejayaah Islam di Mesir. Masjid ini juga menjadi masjid tertua kedua di Mesir setelah Masjid Amr Bin Ash.

Masjid ini berada di tengah tengah kawasan Al-Qatai yang merupakan bekas kota keluarga kerajaan dinasti Ibnu Tulun, Al-Qatai berada sekitar dua kilometer dari wilayah kota tua Al-Fustat. Di Al-Basatin, al-Saliba Street, Kairo, Mesir

Seni arstieknya mewakili corak masjid di Mesir umumnya. Terletak di kawasan Sayyeda Zainab, Kairo dan merupakan masjid ketiga terbesar di Mesir semenjak Fathu Misr (penaklukan mesir oleh 'Amru bin 'Ash). Masjid ini dihiasi sejumlah ornamen khas Islam, disamping menaranya yang spesifik dengan tangga melingkar (seperti menara Sumeria di Iraq).




red. Ibnu Manshur/wikipedia&numesir